podstawy marketingu małej firmy,  social media

Fanpage – narzędzie o dużym potencjale

Nowa sytuacja, z jaką obecnie się borykamy, zamknęła nas w domach i przeniosła działania biznesowe do świata wirtualnego. Cyfrowa rewolucja przyspieszyła jak nigdy dotąd. Każda firma, której nie ma w sieci, odczuwa dzisiaj brak zapytań i gorączkowo próbuje zaistnieć w internecie.

O tym, że obecność online jest obowiązkiem, pisaliśmy już jakiś czas temu >>  Dziś nikt już nie ma co do tego wątpliwości.
Wbrew pozorom nie trzeba od razu wprowadzać wszystkich nowoczesnych mechanizmów marketingu internetowego, zwłaszcza, kiedy mamy ograniczone zasoby, a zgromadzone wcześniej środki chcemy przeznaczyć na utrzymanie firmy.
W takiej sytuacji należy korzystać w pierwszej kolejności z bezpłatnych zasobów, które mamy lub bardzo łatwo możemy stworzyć. Jednym z nich jest firmowy fanpage na Facebook’u.

Firmowy fanpage – platforma do komunikacji i sprzedaży

Firmowy Fanpage jest narzędziem o dużym potencjale, który można wykorzystać początkowo w komunikację z klientami (potencjalnymi i obecnymi), a następnie przekuć w narzędzie do sprzedaż. W dobie ograniczeń w działaniu offline, wiele biznesów w myśl wezwania #zostańwdomu przenosi swoje działania do sieci, gdzie może poszukiwać klientów i kontynuować działalność. Posiadanie firmowego profilu i aktywność w social media dają ogromne możliwości, które mogą w krótkim czasie pomóc Ci wypromować i rozwinąć Twój biznes.

Jakie korzyści daje Ci firmowy fanpage?

Korzyści z posiadania firmowego fanpage’a nie da się ująć w jednym zdaniu. Poniżej kilka aspektów, które warto rozważyć w tym kontekście. Nie wyczerpują listy ale naszym zdaniem są bardzo istotne.

Wizytówka dla Twojej firmy

Potencjalni klienci wiele czasu spędzają dziś w internecie. Przeszukując sieć coraz częściej uwzględniają treści na Facebooku, zwłaszcza różne grupy tematyczne i biznesowe, gdzie poszukują dostawców. Fanpage powinien być Twoją wizytówką. Odpowiadając na zapytanie o usługi lub produkty, które oferujesz, dodaj link do niego, by pokazać klientowi, jak profesjonalnie działasz. To wygodna opcja, która daje klientowi możliwość wejścia w bezpośrednią interakcję z Twoją firmą. Poza zakupowe doświadczenie relacji z marką może mieć decydujący wpływ na ostateczny wybór produktu lub usługi.

Zaawansowane targetowanie reklam

Dzięki szczegółowym opcjom targetowania reklam masz pewność, że informacje o produktach i usługach, które chcesz wypromować trafią do odpowiednich osób, zainteresowanych konkretną tematyką.

Badanie opinii klientów

Za pomocą postów, wydarzeń lub stworzonych przez siebie arkuszy ankiet zbadasz potrzeby swoich klientów. Dzięki temu przyszłe działania marketingowe i strategie produktowe będą skuteczniejsze.

Komunikacja z klientami

Firmowy fanpage jest miejscem dialogu z klientami, partnerami biznesowymi, a zdarza się nawet, że z konkurencją. Dobrze dobrane posty, argumenty w dyskusjach, a także celne i wyważone komentarze mogą zwrócić uwagę klientów na wiele ważnych dla nich (i dla Ciebie!) tematów, jednocześnie ocieplając wizerunek marki.

Nie zapominaj o PR w wirtualnym świecie

Profil firmowy na Facebooku wspiera też prowadzenie skutecznych działań z zakresu PR.
Warto mieć więcej niż jedno źródło informacji o firmie w sieci. Nawet jeśli strona www radzi sobie w sieci świetnie i wyświetla się na pierwszej pozycji listy wyszukiwania, to jest to tylko jedna lokalizacja na liście wyników.

Internet zapewnia nieskrępowaną wolność słowa, która przez niektórych jest rozumiana i wykorzystywana w sposób… powiedzmy to wprost: niewłaściwy. Nie ma firmy, z której działań zadowoleni byliby wszyscy klienci i obecni oraz byli pracownicy – tak jak nie ma osoby, którą wszyscy dookoła ubóstwiają. W przypadku marek i ich cyfrowej obecności – Ci niezadowoleni szybko i kwieciście przelewają swoje rozgoryczenie we wpisy na różnych forach, gdzie nie zawsze oczywiście, ale często koloryzują poniesione krzywdy, czasem doprowadzając formę do postaci hejtu. Jeśli takie ziarno padnie na podatny grunt, może wywołać nie małą burzę.

Potknięcia zdarzają się każdemu i trzeba wychodzić z nich z twarzą. Warto w takiej kryzysowej sytuacji skontaktować się z klientem lub inną rozgoryczoną osobą i wyjaśnić sytuację.

Jednak przede wszystkim warto zadbać, by takie wypowiedzi nie wyświetlały się na pierwszej stronie wyników wyszukiwarki, kiedy nowy klient robi research i szuka informacji o potencjalnym kontrahencie. 

Marka obecna w różnych mediach społecznościowych zyskuje realne szanse na wyświetlenie ich na początku listy wyników. Duża liczba aktywności na fanpage’u zapewni wiarygodność i pokaże cieplejsze i mniej formalne oblicze firmy.

Fanpage warto mieć (i prowadzić go z głową)

O tym, że warto posiadać firmowy fanpage nie musimy już chyba przekonywać. Daje on okazję do nawiązania relacji z potencjalnymi klientami, firma jest bardziej widoczna w sieci, a dzięki temu rozpoznawalność marki rośnie.

By móc wykorzystać atuty obecności na portalu społecznościowym w 100% trzeba jednak poświecić czas i „włączyć kreatywność”, aby systematycznie publikować aktualne informacje i atrakcyjne dla użytkowników treści, zgodne z ich zainteresowaniami. W przeciwnym wypadku może okazać się, że nie przynosi on profitów.

Jak poznać klienta i dostosować niego publikowane treści? To już temat na kolejny artykuł, który będzie dotyczył tworzenia persony!