widoczność

Wysokie pozycjonowanie małej strony zbudowanej na cms WordPress – czy to możliwe?

Strony internetowe stały się w ostatnich latach bardziej dostępne, ponieważ obniżyły się ich ceny. To dzięki popularyzacji szablonów stron internetowych, dzięki którym stronę można przygotować praktycznie we własnym zakresie. Agencje marketingowe także często z nich korzystają i dzięki temu stronę internetową, która dobrze wygląda i przyzwoicie działa można mieć już za kwotę poniżej 2 tys zł. Nawet jeśli skorzysta się z zewnętrznego wykonawcy,.

Dlaczego strony WordPress są tańsze?

Dawniej strony kodowane były niemal od zera przez programistów. Dziś także zdarzają się takie strony, ale pojawiła się alternatywa. W przypadku szablonów typu WordPress programista jest potrzebny w bardzo ograniczonym zakresie. Jeśli decydujesz się na gotowy szablon akceptujesz fakt, że szablon ma pewne ograniczenia. Jeśli nie chcesz modyfikować niuansów, nie potrzebujesz zmian w kodzie strony, a więc programista nie jest potrzebny. To znacząco obniża koszt.

Bezpłatne i płatne motywy WordPress

Tworząc stronę możesz korzystać z bezpłatnych i płatnych motywów. Często firma przygotowująca motyw udostępnia go w dwóch wersjach: free i pro. Pro oczywiście a dopłatą. Motyw w różnych wersjach różni się dostępnymi funkcjonalnościami. Wersja PRO zawiera wszystkie tzw. „bajery” natomiast podstawowa ma tylko niezbędne do działania strony funkcjonalności. Często wystarczają one do przygotowania prostej strony, która nie jest może zbyt innowacyjna, ale pozwala na komunikację z klientem. Wiele dodatków można też zainstalować za pomocą wtyczek, więc efekt bywa nieraz bardzo przyzwoity.

A co z widocznością w sieci?
Czy strona wykonana w oparciu o WrodPress może się wypozycjonować w czołówce wyników?

Przede wszystkim musisz pamiętać, że pozycjonuje się treść, a to, jakie są mechanizmy jej publikacji, jest już drugorzędną sprawą. Oczywiście strona musi być szybka i nie zawierać błędów, aby dobrze się indeksowała. Reszta zależy od tego, co na niej opublikujesz.

WordPress to cms, na którym budowana jest strona. Jest to popularny cms, moim zdaniem praktyczny, nowoczesny i dający szeroką paletę narzędzi. Także takich, które ułatwiają pozycjonowanie.

Case study: widoczność małej strony zbudowanej na WP

Osobiście prowadzę na nim kilka stron, także bloga, którego właśnie czytasz. Chętnie podzielę się z Tobą konkretnym przypadkiem. Pokazuje on, że z dobrymi efektami można budować widoczność nawet bardzo małej strony, wykonanej w tej technologii. Także wtedy, kiedy nie ma na to dużego budżetu.

Wykres senuto widocznosc strony zrobionej na wordpress
Wykres: widoczność strony zbudowanej na WordPress – pozycje TOP 3 i TOP 10

Grafika pochodzi z narzędzia SENUTO, pokazującego widoczność strony.

Ta konkretna strona została opublikowana na początku 2017 roku. Jak widać przez kilka miesięcy widoczność była praktycznie żadna. W maju rozpoczęłam prace optymalizacyjne, które realizowane były głównie w obszarze nawigacji, adresów, linkowania, tekstów i przekierowań.

Strona składa się obecnie z 7 podstron z ofertą i bloga, na którym firma dzieli się doświadczeniami i informacjami przydatnymi w branży. Ocenie w tej części znajduje się 18 artykułów. Nie ma budżetu na budowanie zaplecza linkowego. Ewentualne linki przychodzące zbudowane są przez wartościowy content dostarczany branżowym mediom itp.

Od zakończenia optymalizacji wszystkie nowe podstrony i wpisy są tworzone w sposób pozwalający na ich właściwą indeksację. Strona jest aktualizowana o nowe, wartościowe treści co najmniej raz na 2 miesiące, czasem częściej. Jak widać widoczność stale rośnie i jest to widoczność na wybrane, cenne dla firmy frazy kluczowe.

Dane dotyczące widoczności strony na wordpresie

Wszystkie słowa kluczowe w top 3 (maj: 18) i top 10 (63) są ważne dla branży i firmy. Strona generuje zapytania o usługi, które stanowią bezpośrednie narzędzie pracy działu sprzedaży. Branża B2B i długofalowe umowy zawierane z klientami powodują, że zapytania wysyłają tylko bardzo zainteresowani użytkownicy, rozważający możliwość współpracy.

statystyki realizacji celu na stronie i ruch pozyskany z SEO
Tabela: statystyki pozyskania ruchu i realizacji celów – cele ustawione w Google Analitycs to wypełnienie poszczególnych formularzy kontaktowych dane za okres:  styczeń – kwiecień 2019.

Oprócz optymalizacji strony publikowane są reklamy w Google Ads. Średni miesięczny budżet reklamowy to 1800 zł netto/m-c. Jak widać zarówno ilość wejść na stronę, jak też ilość zapytań generowanych bezpośrednio z tych wejść jest niższa w przypadku linków płatnych, niż tych z SEO. Co prawda ciężko stwierdzić jak pierwotnie stronę znaleźli użytkownicy oznaczeni jako direct, ponieważ mogą oni być efektem zarówno działań SEO jak i SEM, po których użytkownicy powrócili na stronę po dłuższym czasie.

W statystykach nie są uwzględnieni użytkownicy, który po wizycie na stronie zdecydowali się na kontakt telefoniczny. Źródło tych wizyt pozostaje nieznane.

Dlaczego optymalizacja treści jest ważna?

Wejścia z organicznych wyników wyszukiwania są szczególnie atrakcyjne, ponieważ bezpłatne. Są efektem pracy nad stroną i budowy wartościowej treści. Widoczność budowana powoli daje trwałe efekty. Publikowanie treści, które odpowiadają na oczekiwania użytkownika pozwala na trwałą obecność w wynikach wyszukiwania oraz budowanie wizerunku eksperta w temacie. A naturalna widoczność pozostanie też wtedy, kiedy nie będzie Cię stać na reklamy.

Przedstawione wzrosty widoczności to działanie organiczne, nie wsparte żadnym budżetem. Nie brała w nim udziału agencja SEO, ani copywriterzy zewnętrzni, specjalizujący się w treściach pod pozycjonowanie. Treści pisane były dla użytkowników, a potem optymalizowane pod słowa kluczowe (nie, jak to się czasem zdarza, odwrotnie). Zmiana algorytmu google w listopadzie 2018, która spowodowała spadki widoczności wielu serwisów, nie spowodowała spadku widoczności tej strony. Największy spadek widoczny w styczniu powiązać można z brakiem nowych publikacji od 3 miesięcy. Po dostarczeniu nowych treści widoczność powróciła do trendu wzrostowego.

Widoczność na początku wyników wyszukiwania google nie jest uzależniona od cms’a, ale od zawartości strony. Wartościowe treści pozycjonują się same, jeśli wiesz, jak je publikować.

Miałam okazje pracować w działach marketingu w międzynarodowych korporacjach, ale też wspierałam małe firmy i stowarzyszenia non-profit, w których budżet marketingowy wynosił kilkaset złotych rocznie. Obserwacje z tej współpracy wykorzystuję by pomagać małym organizacjom i dzielę się wiedzą.