podstawy marketingu małej firmy

Mała firma – jak i gdzie szukać klientów?

Mała firma boryka się z wieloma problemami, o których w dużych organizacjach już dawno zapomniano. W korporacjach wyniki mierzy się procentowymi wzrostami przychodów ze sprzedaży. Mała firma walczy o każdego klienta, aby móc utrzymać się na rynku. W tym miejscy skupmy się na kwestiach marketingowych. Działania sprzedażowe to kolejny element układanki.

Na początku działalności nie masz budżetu na działania wizerunkowe, chyba, że startujesz z dużym zapasem kapitału. Jeśli nie, twoim głównym celem działań marketingowych będzie poszukiwanie klientów, a właściwie informowanie ich o swoim istnieniu i generowanie leadów sprzedażowych, którym można zaprezentować ofertę. Można to robić skutecznie i przy rozsądnym budżecie, a można nie skutecznie. Wtedy każdy budżet wydaje się zbyt duży.

Błędy przy wyborze sposobu promocji małej firmy

Masz całą paletę możliwości promowania swojej działalności. Które wybrać, by dotrzeć do osób zainteresowanych ofertą? Na to pytanie nie ma jednej prawidłowej dla każdego odpowiedzi. Zależy od przyjętej strategii, a ta jest ściśle związana z rodzajem produktu lub usługi.

Odpowiedz sobie:
– czy Twój produkt jest lokalny, czy geografia nie ma tu znaczenia?
– czy produkt jest specjalistyczny, czy skierowany do każdego, bez określonej wiedzy i niezbędnej infrastruktury?
– odbiorcą twojego produktu są wszyscy, konsumenci (B2C), czy może firmy (B2B)?
– czy na produkt ma wpływ moda? Jeśli tak – kto tej modzie ulega?
Wyobraź sobie swojego klienta. Kim jest? Jakie ma zainteresowania? Jaki prowadzi tryb życia? Jaką wiedzą dysponuje? Co jest dla niego ważne?

Jeśli twój produkt docenią posiadacze specjalistycznej wiedzy, nie ma sensu reklamować go w mediach o szerokim zasięgu – nikt nie zrozumie jego unikalności, a promocja w takim kanale to zawsze zauważalny wydatek. Nie warto też stawiać na media lokalne – z podobnych przyczyn. W spocie radiowym czy krótkim wpisie reklamowym nie wyjaśnisz laikowi swojej wyjątkowości. Szkoda pieniędzy. Warto docierać do takich osób przez specjalistyczne media, blogi branżowe, publikacje.

Co innego, jeśli masz świetną ofertę dla mieszkańców jakiegoś obszaru, a jest na tyle uniwersalna, że może zainteresować dużą część tej społeczności. Wtedy lokalne radio lub prasa mają sens.

Lokalny biznes działający na rynku B2B możesz promować podczas spotkań networkingowych. Pojawiło się ich ostatnio wiele. Gromadzą one przedsiębiorców, którzy wymieniają się informacjami o swoich ofertach i działaniach.  Zwykle te tzw. kluby biznesu wymagają deklaracji członkostwa, ale zwykle można przyjść na jedno – dwa spotkania nim podejmie się decyzję o stałej współpracy z daną organizacją. Warto wykorzystać tę szansę. To zwykle możliwość bezpośrednich rozmów i nawiązania cennych kontaktów.

To tylko kilka pomysłów. Zawsze warto wykorzystywać kilka różnych kanałów aby zwiększyć prawdopodobieństwo dotarcia do właściwych osób. Promocja w internecie, czasopisma branżowe, konferencje i targi branżowe, obecność w mediach społecznościowych. Możliwości jest bardzo wiele, a pomysłowość w ich wykorzystaniu przełoży się na pozyskanie klientów.

Bez internetu ani rusz – strona www ma znaczenie

Jaki nie byłby to produkt, jedno medium na pewno musisz uwzględnić.

Internet.

Stanowi doskonałe źródło pozyskiwania leadów sprzedażowych i budowania wizerunku. Będzie Ci potrzebny we wszystkich innych kanałach komunikacji, ponieważ każda reklama czy ekspercka wypowiedź powinna być zakończona informacją o sposobie kontaktu z Twoją firmą.

To już nie te czasy kiedy wystarczył numer telefonu. Dziś firma, której nie można znaleźć w sieci nie ma szans na rozwój i funkcjonowanie. Jest niewiarygodna dla klientów. W efekcie strona internetowa jest czymś, czego nie możesz pominąć, jeśli planujesz poszukiwać nowych klientów i rozwijać swoją działalność.