podstawy marketingu małej firmy,  strategia marketingowa

Jak wyznaczać cele w marketingu małej firmy?

Cele, które wyznaczasz, powinny być motorem napędowym rozwoju Twojej firmy. Powinny kierować organizację w stronę coraz lepszych wyników, większego udziału w rynku lub wyższych zysków. Nie zawsze wszystkie te elementy muszą być sobie równe – warto o tym pamiętać. Jak widzisz to kierunki, które nie stanowią celów samych w sobie, a są dopiero ich elementem.

Co zrobić, aby cele nie były tylko listą życzeń, zaczynających się od: gdyby tak można…? A z drugiej strony, aby nie były tylko kilkoma punktami, które wiesz, że zrealizujesz tak czy siak? Wbrew pozorom skuteczność na poziomie 100%, bez najmniejszego wysiłku to porażka planowania, a nie sukces w działaniu. Jeśli realizacja przyszła tak łatwo, to plan był zaniżony. Zamiast napawać się swoją doskonałością, warto wyznaczyć sobie prawdziwe, ambitne cele, które popchną firmę do przodu, pozwolą wyprzedzać konkurencję i budować swoją pozycję na rynku.

Jak wyznaczyć cele, które motywują do działania?

Najprostszym i bardzo skutecznym sposobem wyznaczania celów jest metoda SMART. Z pewnością gdzieś już kiedyś pojawiła się w literaturze branżowej, ale przypomnę. SMART to skrót od pierwszych liter głównych cech, jakimi powinny charakteryzować się dobrze wyznaczone cele.

S – szczegółowy,

M – mierzalny,

A – atrakcyjny,

R – realistyczny,

T – terminowy.

Określenia mówią same za siebie, nie sądzę, aby trzeba je było tłumaczyć. Spotkałam się z innymi metodami, jednak ta najprostsza stanowi już solidną bazę do wyznaczania celów, które będą prowadzić do rozwoju firmy. Każdy z głównych celów, jakich realizacje sobie zakładasz, może zostać rozłożony na mniejsze, szczegółowe cele, zapewniające operacyjne działanie w różnych obszarach, które będzie zgodne z głównym kierunkiem.

Cele marketingowe – nie ignoruj tego tematu

Cele marketingowe powinny leżeć u podstaw budowy planu marketingowego (kliknij i czytaj więcej) . Na kolejnym etapie powinny być elementem procesu kontroli marketingowej. Dlatego właśnie są niezwykle istotną częścią działania całego systemu. Jeśli wyznaczysz je prawidłowo, pomiar stopnia ich realizacji nie będzie problemem. Zidentyfikujesz bez problemu te działania, które pozytywnie wpłynęły na osiąganie celów. Wydatki marketingowe staną się łatwe do rozliczenia, poprawisz efektywność ich wydatkowania i więcej zrobisz w ramach tego samego budżetu. A o to przecież chodzi w marketingu małej firmy 🙂