współpraca

Za co odpowiada dział marketingu?

Trudne pytanie – co firma, to inna organizacja działań, inny poziom specjalizacji i inny obszar działania komórki, jaką jest dział marketingu (zdarza się, że jest to cały pion marketingu, ale tylko w bardzo rozbudowanych strukturach).

Dział marketingu w rozbudowanych organizacjach ma bezpośredni wpływ na strategię firmy. Uczestniczy w procesie planowania długofalowych działań, w badaniu konkurencji, współkształtuje politykę cenową, branding, a ponadto odpowiada za cały bardzo szeroki obszar promocji produktów i usług, która bezpośrednio wspiera sprzedaż, a w firmach o charakterze B2B za generowanie leadów sprzedażowych. Dodatkowo dział marketingu może też działać w obszarach modelowo zarezerwowanych dla działu HR, czyli komunikacji wewnętrznej i employer branding.

Promocja produktów i usług

Obszar promocji obejmuje m.in. działania komunikacyjne marki lub marek – kto zabroni nam mieć ich kilka.
Tutaj właśnie mieści się:

  • obsługa mediów społecznościowych,
  • komunikacja przez stronę internetową,
  • wysyłka informacji prasowych,
  • komunikacja za pośrednictwem e-mail marketingu,
  • udział w targach i eventach,
  • zapewnienie materiałów drukowanych: katalogów, wizytówek,
  • oraz wszelkie działania płatne, które mają za zadanie sprowadzić zainteresowanych klientów w miejsca, z których sfinalizują oni zakup lub zostawią zapytanie.

W wielu firmach to właśnie promocja utożsamiana jest z obszarem, który powierza się do realizacji przez dział marketingu. Niestety często nie jest to powiązane z wiedzą na temat strategii firmy, nie mówiąc już o udziale w jej kształtowaniu. Skutek jest taki, że często dział ten jest określany mianem drukarni ulotek i katalogów, a dział sprzedaży wypowiada się o nim mało pochlebnie.

Problem z zarządzaniem działem marketingu

Nie wchodząc w szczegóły i zawiłości nowoczesnego marketing i ilości procesów, jakich wymaga – problem z zarządzaniem zaczyna się od kłopotu z pozyskaniem właściwych ludzi.

Osoby z doświadczeniem, które dysponują nie tylko energią, kreatywnością i entuzjazmem, ale też wiedzą i zrozumieniem mechanizmów, to dzisiaj zasoby, które się cenią. Nie ma w tym nic złego. Czasy, kiedy eksperci pracowali dla etosu samej pracy już minęły. Chcąc mieć eksperta na wyłączność, nie można oczekiwać, że zgodzi się na tzw. minimalną krajową.

Można zatrudnić osoby bez wiedzy, na początku ścieżki zawodowej i liczyć na to, że rozwiną swoje kompetencje podczas pracy. Jest oczywiście taka szansa, ale należy pamiętać, że to również inwestycja. Wiedza nie pojawi się sama z siebie, konieczne są szkolenia, testowanie nowych umiejętności, błędu nowicjusza… a efekty tych wszystkich działań są odroczone.

Zdalny dział marketingu – czy to dobre rozwiązanie?

To zależy od jakości wstępnych ustaleń. Mamy doświadczenia z różnymi klientami. Usługa zdalnego działu marketingu nie jest popularna wśród firm marketingowych, dlatego budowaliśmy ją od początku w nasz własny sposób. Co wyróżnia tę propozycję na tle innych ofert, m.in. agencji reklamowych? Żadna agencja nie wchodzi tak głęboko w życie firmy i jej cele, nie jest również tak elastyczna. Śmiało możemy powiedzieć, ze specyfikę pracy działu marketingu znamy od podszewki i zapewniamy naszym klientom takie wsparcie, jakie otrzymaliby prowadząc te działania stacjonarnie.

Nasze działania są szyte na miarę potrzeb i możliwości finansowych klienta.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Kliknij w link i zobacz, jak działa zdalny dział marketingu, realizowany przez MAAD Marketing!